Ao Nang en Khao Sok

30 januari 2020 - Khao Sok National Park, Thailand

Na afscheid genomen te hebben van het lieve personeel van Niramaya werden we door de taxi naar de ferry gebracht. Na ongeveer anderhalf uur varen kwamen we aan op het vaste land van Thailand. De taxi bracht ons naar ons hotel, waar we twee hele leuke tuinvilla's hadden. De kids hadden hier hun eigen huisje, best even lekker. Zo hadden wij het gevoel ook even met zijn tweetjes te zijn en Dani en Mick vonden het helemaal leuk. Het was ook al snel een echt mannenhuis met kleren en spullen overal verspreid.
Op een reisdag doen we niet veel en dus hebben we de rest van de middag lekker bij het zwembad gelegen en gegeten in het hotel.

De volgende dag hebben we 's ochtends school gedaan, daarna even lekker gezwommen en 's middags zijn we met het shuttle busje naar Ao Nang gegaan. Hier hadden we een heerlijke lunch, echt even zoals thuis. Ik had een toast met avocado en gerookte zalm, zo lekker weer even tussen alle rijstkorrels en pad thai. Na de lunch pakten we een tuk tuk naar de kapper. Mark had deze gevonden via Google en scheen een goede kapper te zijn en dat was het ook. Hij sprak geen woord Engels, dus met foto's en plaatjes kwamen we een heel eind en dat voor 6 euro per persoon. Leuk om geknipt te worden in Thailand. Hier kwamen we nog een jongen uit Myanmar tegen waar we nog even mee hebben staan kletsen. Na een belletje kwam onze zelfde tuk tuk ons weer ophalen. We hebben nog even door de winkelstraat gelopen en zijn toen weer terug naar het hotel gegaan, waar we nog even gezwommen hebben om vervolgens te eten en te slapen.

De volgende dag hadden we een autootje gehuurd om de omgeving een beetje te verkennen. We zijn naar Emerald pool gereden, dit is een plek waar je kunt zwemmen in een natuurlijk zwembad. Het water heeft een smaragdgroene kleur en het is omgeven door een weelderige jungle. We liepen over een mooi pad met aan weerskanten heldere beekjes. Uiteindelijk kwamen we aan bij de Emerald pool, waar het megadruk was. We hebben hier even gezwommen en zijn daarna doorgelopen naar de blue pool. Dit is de bron van Emerald pool. Je mag hier niet zwemmen, maar het is wel prachtig mooi. Wat een mooie, heldere blauwe kleur. Na dit uitstapje waren we best moe en dus hebben we de rest van de planning geskipt en zijn we lekker terug gereden naar het hotel om meteen het zwembad in te duiken.

We kunnen maar niet wennen aan de warmte, terwijl de gemiddelde Thai hier in lange broek en trui loopt, hoe dan?

De zondag was echt een zondag, rustig aan ontbeten, wat schoolwerk gedaan, lekker gezwommen en 's avonds de shuttlebus naar Ao Nang genomen om daar lekker te eten. Dit was onze laatste dag hier en dus konden we 's avonds alle tassen weer inpakken.

De volgende dag werden we met een busje naar Khao Sok gebracht. Dit kon voor ons niet snel genoeg gaan, want 's ochtends was de wc verstopt geraakt, oeps. Gelukkig reden we weg en hebben we niets meer over gehoord. Na 2 en een half uur rijden kwamen we aan bij ons hotel in Khao Sok. Hier stonden allemaal huisjes in een prachtige tuin. We zijn meteen het zwembad ingedoken, hebben de tour voor de volgende dag geboekt en alvast de minivan en ferry voor de dag daarna geregeld. 's Avonds hebben we in het hotel gegeten en zijn we bijtijds naar bed gegaan. Toen ik eenmaal in bed lag, merkte ik dat ik een glimlach op mijn gezicht had. Nadat we "Heel Holland Bakt" op uitzending gemist hadden gekeken, lagen we in het donker te luisteren naar alle kikkers buiten. Wat leuk al die geluiden, maar als ik vervolgens na 2 uur nog wakker lig is de glimlach van mijn gezicht en vind ik die kikkers heel irritant worden. Zeker omdat er steeds meer geluiden bij komen. Op een gegeven moment begin ik zelfs te twijfelen of de geluiden nou alleen van buiten komen of dat ze ook in de kamer zijn. Terwijl de mannen heerlijk liggen te slapen doe ik met mijn zaklamp toch even een rondje door de kamer, niets te zien. Dan ga ik toch maar proberen te slapen, morgen gaat het wekkertje vroeg. Om half 7 gaat de wekker.

Vandaag gaan we de lake tour doen. Om 8.40 uur worden we opgehaald door de minivan met nog 3 koppels uit het hotel. We rijden eerst naar een marktje waar we wat inkopen kunnen doen, even kunnen pinnen en een rondje lopen over de markt. Mick kijkt zijn ogen uit, zie het filmpje die we gemaakt hebben haha. Hierna rijden we door naar de ingang van het park. Daar betalen we entree en gaan we op de longtailboot. We varen een heel stuk over het meer langs de prachtige bergen en rotsformaties. Na een tijdje op het water komen we aan bij allemaal houten hutjes drijvend op het water. Hier is het tijd om te lunchen en te zwemmen. Heerlijk ontspannen vullen we onze tijd. We zijn ook met een ander Nederlands stel op pad. Met Maarten en Roos kletsen we wat en hebben we een gezellige tijd. Na anderhalf uur varen we door voor een hike van een uur door de jungle. Onze gids is echt heel leuk en spot een slang en best een grote spin, maakt hoedjes voor Dani en Mick en vertelt over de planten. De hike is prima te doen en met een stok in ons hand wandelen we heerlijk door de jungle. Als we bij ons eindpunt zijn, stappen we op een bamboe vlot en worden we naar de Coral Cave gebracht. Hier maken we een wandeling door de grot om vervolgens weer terug te gaan op het bamboe vlot en de wandeling van een uur weer terug te maken. Daar stappen we op onze longtailboot terug naar de ingang van het park. In de minivan valt iedereen in slaap en om 18.00 uur zijn we weer terug in het hotel. Ook al zijn we doodmoe, we nemen toch even een duik in het zwembad, eten een hapje en gaan lekker vroeg naar bed.

De volgende dag vertrekken we na het ontbijt om 9.00 uur met de minivan naar Surat Thani. We stappen in een busje vol Nederlanders. Met 11 Nederlanders is het reuzegezellig. We kletsen heel wat af, vooral met Ilse en Martijn. Met hun zijn we onderweg tot aan de ferry. Dit maakte de rit van 2 uur en nog een rit van 1 uur heel goed te doen en heel gezellig. Bij de ferry nemen we afscheid, na polarsteps uitgewisseld te hebben en pakken zij de andere ferry. Om 14.30 uur vertrekt onze ferry richting Ko Samui. Niet onze eerste keuze, maar omdat we niets konden vinden op Ko Phangan zijn we uitgeweken naar Ko Samui. Om 16.30 uur komen we aan bij ons hotel. Ook dit ziet er weer prima uit. Na alle spullen in de kamer gezet te hebben, zijn we lekker gaan eten. We hadden best trek met alleen een ontbijt en Oreo koekjes als lunch in ons buik.

Ik moet zeggen dat de reisdagen een stuk soepeler verlopen dan in het begin. Het gaat heel relaxed, vinden het niet erg meer als we een uur moeten wachten en een lunch met Oreo koekjes of Pringles doen we gewoon. Hierdoor zijn we zelf ook een stuk relaxter, wat fijn is.

Dit was het voor nu, tot de volgende blog.

Veel liefs van Debbie

1. Bas:
    Jooooo,
    Ben weer helemaal up to date. Wederom leuk om te lezen. Wat een reis joh! En mooie plekken!
  2. Simon en Patricia:
    30 januari 2020
    Wat komen jullie toch op mooie plekken! Leuk om zo bij te blijven en alles te lezen. Die hoedjes geweldig 😂
  3. Jantine Wauters:
    30 januari 2020
    Jeeeeej, wat een prachtig verhaal weer 👍🏻
    Wat leuk dat jij ook nog zo af en toe op een foto te bespeuren bent 😉
    Dat uitlaten van die olifant: hilarisch!
  4. Silvia en Jan:
    Hoi Mark,Debbie,Dani en Mick

Wat hebben jullie al een prachtige dingen gezien en meegemaakt.en dank jullie wel dat wij er ook van kunnen genieten.Wat een prachtige foto,s en verhalen.
    Heel veel reisplezier en tot de volgende blog
    Groetje Jan en silvia
  5. Eddy van der Heiden:
    30 januari 2020
    Wat een uitvoerig verslag. Dat verhaal van de kikkers was toch leuk, alleen voor jou misschien minder. Zo te zien hebben de kids het ook naar hun zin en wat zullen ze veel te vertellen hebben als ze terug zijn.