Dubai en Singapore

10 januari 2020 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Na een geweldige week in Oman reden we op 30 december terug naar Dubai. In een goede 4 uur kwamen we aan bij onze air bnb in een hotel. Op zich een prima kamer, maar omdat we zo gewend waren aan de kamer in Muscat moesten we hier weer even ons plekje vinden. Na aankomst moesten we eerst de auto terugbrengen naar het vliegveld, de huurtijd zat erop. En dan sta je daar zonder vervoer en afhankelijk van taxi’s en openbaar vervoer en dat is dus juist wat we niet wilden. Een auto geeft ultieme vrijheid en je kan elk moment van de dag bepalen waar je heen wilt, weg wilt of niet en dus voelden we ons een beetje leeg, als ik het zo kan noemen? Al snel besloten we dat een auto voor ons belangrijk is tijdens de reis en dus hebben we voor de dagen in Dubai weer een autootje gehuurd, gewoon om lekker door Dubai te cruisen. Terug in het hotel merkte we dat de WiFi ook niet fijn werkte en dus geen Netflixen en Heel Holland bakt. We moesten echt ff onze draai vinden (beetje verwend). De eerste indruk van Dubai was ook niet meteen wauw. Ik denk net als vele anderen grote steden “you love it or you hate it”.

Na een nachtje slapen voelden we ons al beter. De avond ervoor hadden we wat boodschapjes gedaan en dus konden we ontbijten in onze kamer. Nadat we de auto geregeld hadden en deze bij het hotel afgeleverd werd, reden we naar downtown Dubai, waar de Burj Kalifa staat. We hadden voor vandaag tickets gereserveerd om de Burj te bezoeken en te genieten van het uitzicht op 450 meter hoogte. Dani houdt niet zo van liften en dus was hij best een beetje gespannen, maar eenmaal daar viel het allemaal reuze mee. In 1 minuut ga je naar de 124e verdieping en ook al is het de snelste lift ter wereld, je voelt er helemaal niets van. Bovenaan gekomen heb je een gigantisch uitzicht over alle kanten van Dubai en wat was het hoog. Na een half uurtje rondgelopen te hebben, gingen we weer met de lift naar beneden. We hadden combi tickets en konden met ditzelfde ticket ook naar het Dubai aquarium en underwater zoo, maar eerst even wat eten.

Je moet weten dat Dubai een gigantisch grote en drukke stad is en dat echt alles groot is, de gebouwen en zo ook de Dubai Mall. Druk en hectisch en dat is niet zo ons ding blijkt wel.

Voordat we naar het aquarium zouden gaan, gingen we eerst wat eten. We kwamen in een enorme foodhall terecht en daar kwamen de eerste irritaties. Wat gingen we eten en bij welk tentje? Heel veel mensen en heel veel geluid, dat werkt niet goed bij ons. We werden geïrriteerd naar elkaar en naar de kinderen. Uiteindelijk maar makkelijk voor de Mac gekozen en een plekje gevonden. Volgende punt, waar gingen we ‘s avonds het vuurwerk bekijken? Mark had al wat gegoogeld, maar veel restaurants waren heel duur en ik had er ook niet echt het vertrouwen in dat er nog ergens plek was. Mijn idee was om gewoon tussen de menigte te gaan staan en wachten tot 12 uur. Dat schoot niet echt in het goede keelgat bij Mark en dus nog meer irritaties. Na wat eten werden we wat rustiger en besloten we eerst naar het aquarium te gaan, dan terug naar het hotel en daar een plan te maken. We hebben lekker gewandeld langs te haaien, vissen, otters en krokodillen en na een uur besloten we de auto te gaan halen.

Terug door de enorme Dubai Mall (niet normaal groot, denk dat we 5 x verdwaald zijn als het niet meer is) kwamen we op een plein waar het enorm druk was. Ik was nieuwsgierig en liep er naar toe. Daar kwam meteen een mannetje naar ons toe met menukaart en een leuk praatje. Hij had nog een tafel over met uitzicht op de Burj Kalifa. In eerste instantie na het zien van de prijs zeiden we “nee”, maar hij kon ons het plekje laten zien en dan konden we beslissen en dus liepen we mee. We kwamen in een Turks restaurant (wel ons ding) en zagen daar de tafel staan met een fantastisch uitzicht op de Burj!!! Na wat overleg en wat afdingen besloten we dit te doen, je bent er tenslotte maar 1 keer. We kregen gouden polsbandjes, want het bleek het VIP gedeelte te zijn. Op advies van de manager van het restaurant lieten we de auto in parkeergarage staan en namen we een taxi terug naar het hotel. Hier konden we ons wat opfrissen en omkleden (netjes voor zover dat kan met backpackerskleding) en namen we weer een taxi terug naar de Dubai Mall. Eerst even langs de gave auto’s lopen voor Dani, hij keek zijn ogen uit, zo leuk! Om 19.00 uur namen we plaats aan onze tafel in theBosporus. We hebben een geweldige avond gehad, de bediening was super, we hebben heerlijk gegeten en genoten van alles om ons heen. Van enorm verwende meisjes waar alles voor gedaan werd door het personeel als moeder dat vroeg, van enorm opgedofte vrouwen, van een Japans fotomodel met een fotoshoot voor de Burj Kalifa en van een ouder echtpaar die de hele avond liepen te toeteren en enorm veel lol hadden (en dat allemaal zonder 1 druppel alcohol). We waren letterlijk in een andere wereld terecht gekomen. En toen was daar om 12 uur het aftelmoment en begon de fantastische vuurwerkshow. Dit maak je inderdaad maar 1 keer mee in je leven. En het leuke was dat iedereen aan het kijken en filmen was en wij daar uitgebreid met zijn vieren elkaar gelukkig nieuwjaar stonden te wensen. Typisch Nederlands denk ik, eerst zoenen en dan pas vuurwerk...

We hadden gedacht dat het na 12 uur met alle drukte een lange rit zou worden naar het hotel, maar met onze huurauto (zo blij mee) waren we om 1.00 uur weer terug in het hotel en vielen we allemaal al snel in slaap, nagenietend van een drukke, enerverende, soms geïrriteerde, maar uiteindelijk een geweldige dag!!!

Op nieuwjaarsdag zijn we rustig aan begonnen. Eerst hebben we lekker uitgeslapen tot half 12, daarna zijn we naar het zwembad gegaan en rond half 4 zijn we naar Madinat Jumeirah gereden om daar de souk en het wijkje te bezoeken. Wat een geweldig leuk stukje. Op de achtergrond zag je de Burj al Arab en natuurlijk hebben we geprobeerd erbij te komen, maar dat lukte niet. Na het eten zijn we terug gereden naar het hotel, waar we lekker bijtijds ons bedje in gekropen zijn. Op 2 januari was onze laatste dag in Dubai aangebroken en of we dat nou heel erg vonden, nope. Het was tijd om door te gaan. Dubai was leuk voor een keer en we hebben best 3 leuke dagen gehad, maar we waren blij dat we ‘s avonds het vliegtuig in mochten.

Om 21.15 uur vlogen we naar Singapore met weer een nachtvlucht. We wisten van te voren al dat dit weer een drama ging worden en inderdaad, we kwamen kapot en geïrriteerd in Singapore aan. Ons plan was om de mooiste vluchthaven van de wereld te bekijken, maar ik kan je zeggen daar hadden we op dat moment echt geen zin in.

Aangekomen bij het hotel (9.30 uur) konden we gelukkig meteen naar onze kamer, stel je voor dat we ook nog tot 14.00 uur hadden moeten wachten... Alle spullen hebben we neergepleurd (op zijn Haags) en zijn meteen ons bed ingedoken om vervolgens 5 uur te slapen. Daar werd ons humeur wel wat beter van, de douche erachteraan was ook fijn en toen op zoek naar eten. Gelukkig zat er aan de overkant van het een hotel een eetgedeelte en zijn we daar even een hapje wezen doen. Natuurlijk te veel betaald, want kom je binnen in dat gedeelte dan zitten daar alle goedkope Aziatische eettentjes. We moeten nog best veel leren, maar kiezen vaak voor de gemakkelijke en dus vaak duurdere optie. Even aan wennen nog.  Na het eten zijn we naar het zwembad gegaan en hebben wij en vooral de kids even heerlijk gezwommen. Dat hadden ze ook wel verdiend na zo een lange nacht en dag. Soms ben ik best jaloers op ze, ze zijn zo flexibel, hoeven niets te regelen en gaan heerlijk hun gang. Ik moet toch nog steeds elke keer wennen op een nieuwe plek.

Ik vergeet helemaal te vertellen hoe onze eerste indruk van Singapore was. Dat begon al op de luchthaven met een hele strenge tante die ons door de douane heen loodste. We moesten in 1 lijn achter elkaar staan en daar was onze eerste kennismaking met de regelgeving van Singapore. En al snel kwamen er daar nog veel meer van bij. Zo mag je hier alleen roken tussen 4 gele lijntjes die je vervolgens eerst moet zoeken in de buurt. (Uuhhh ja Mark rookt gewoon weer sigaretten), is kauwgom kauwen verboden (je mag het ook niet in je bezit hebben), het is verboden te spugen op straat, eten op een metrostation of in de metro is ook verboden, je kan een flinke boete ontvangen voor het niet doorspoelen van een openbaar toilet en zo zijn er nog een aantal dingen. Zo een streng regime voelt heel raar aan kan ik je vertellen.

Vanochtend hebben we weer lang uitgeslapen, blijkbaar hebben we de slaap nodig. We missen echt nog een ritme, maar dat komt vast omdat we nu in de steden overal maar 3 dagen zijn. We kunnen niet wachten tot we straks op de eilanden zijn en daar overal een week verblijven. We hopen dat dit ons meer structuur geeft. Ook qua eten, want dat schiet er nu soms bij in. Dus we hebben wel afgesproken dat we bij alle verblijven ontbijt erbij nemen, dan hebben we in ieder geval een basis elke dag.

Aan het einde van de middag zijn we met de metro naar Gardens by the bay geweest. Heel mooie botanische tuinen en de grote metalen bomen natuurlijk. Om 20.00 uur was hier ook een prachtige lichtshow in de bomen. Liggend op ons rug hebben we dit bekeken.

Na de show weer terug met de metro en meteen ons bedje in gedoken. We hadden namelijk besloten de volgende dag te vertrekken uit Singapore. Een dag eerder dan gepland, maar deze stad voelden niet fijn aan. Groot, druk en veel regels waardoor je je toch niet helemaal vrij voelt.

De volgende ochtend hebben we onze tassen gepakt, uitgecheckt en een taxi genomen naar het busstation.

4 enkeltjes Melakka in Maleisie graag!

Veel liefs van Debbie

1. Simon en Patricia:
    10 januari 2020
    Super leuk om weer een reisverslag van jullie te lezen, ik zat er al een beetje op te wachten ;) wat een grote en drukte inderdaad! Het is wel een hele bijzondere manier om oud en nieuw te vieren zeg. Geniet van het volgende avontuur en hopelijk wat meer rust. Jullie gaan dan vast snel een nieuw ritme vinden.
  2. Bas:
    Mooi verslag weer Deb!
  3. Nadine:
    10 januari 2020
    De drukte van zo’n grote stad kan je dan inderdaad helemaal overprikkelen. Ik hoop dat jullie in Maleisië wat meer rust vinden. Kijk uit naar jullie volgende verslag!
  4. Peter van Leeuwen:
    10 januari 2020
    Ook in die warme landen is het niet allemaal zonneschijn. Mooi verslag en boeiend om te lezen. Geniet ze globetrotters!
  5. Lara Van Gool:
    10 januari 2020
    Weer een mooi reisverslag. In de klas hebben de kinderen het filmpje van jullie ook bekeken en ze keken hun ogen uit. Wens voor het komende jaar bij velen..... Ook op wereldreis😂😂
    Ook " fijn" om te lezen dat je gewoon mens bent en er irritaties zijn.
    Hopelijk kunnen jullie straks op de eilanden wat meer rust ervaren. 😘😘
  6. Laura:
    10 januari 2020
    Wat een avontuur! Tijn vond het super leuk om filmpjes te zien en Mick in de klas even te zien!

Geniet lekker en lekker rustig aan doen!
  7. P. Spruijt:
    10 januari 2020
    Om tot rust te komen kunnen jullie beter een maand per eiland doen, ipv een week, als ik het zo lees! Hartstikke leuk, veel plezier verder en wacht de volgende blog graag af!
  8. Nadine en Semm:
    10 januari 2020
    Wat leuk weer om te lezen!! Irritaties horen er bij, maar wat goed dat je dat ook gewoon beschrijft. Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  9. Fatimah:
    10 januari 2020
    Lieve Debbie, wat ben je toch een prachtig mens! Zo eerlijk, zo puur! Dank voor je mooie verslagen! Geniet van je gezin en van al het moois dat je ziet!

Hier een klein berichtje voor Dani!
    Lieve, lieve, lieve Dani! Wat geweldig dat ik jouw reis op deze manier kan volgen! Ik ben zo blij voor jou, zo geweldig dat je deze mooie reis maakt! Ik mis je wel hoor vent! Potverdikkie, dit zo stil op het plein! Ik geef je vanaf hier een hele dikke knuffel (iiieeeekkkk! 😜) en hoop snel weer iets moois van jullie reis te mogen lezen/zien!
    Dikke kus! Fatimah
  10. Silvia en Jan:
    14 januari 2020
    Wauw ,wat een prachtige foto,s en wat een belevenissen.
    Heel veel genieten verder.....wij doen het ook met jullie verslag

Groeten Jan en silvia