Ko Samui en het Corona virus

5 februari 2020 - Ko Samui, Thailand

Op 29 januari reden we vanuit Khao Sok naar Surat Thani. We zaten gezellig in een busje met allemaal Nederlanders en dit maakte de rit naar de ferry erg gezellig en daardoor ging de tijd ook lekker snel. De ferry was een oude boot vol met roest en zwarte rookwolken. Ik weet niet wat beter voor het milieu is, vliegen of de ferry?

Na anderhalf uur varen kwamen we aan op Ko Samui. Niet onze eerste keuze, maar omdat we geen betaalbare en leuke accommodatie konden vinden op Ko phangan zijn we uitgeweken naar Ko Samui. Bij onze eerste kennismaking met het eiland tijdens het taxiritje naar het hotel zagen we inderdaad al dat dit niet ons eiland zou worden. Het is groot en toeristisch, al is het in deze periode nog best rustig. Ons hotel was prima, een mooie ruime kamer met zwembad en aan het strand. Op het strand zijn we overigens niet veel geweest, alleen om een cocktail te drinken. Dit strand is lang en breed, wij zijn meer van de kleine baaitjes. Ook was de zee vrij wild door de harde wind die er stond. Dat vonden we trouwens helemaal niet erg en ook de bewolking die er was, was af en toe een verademing in de hitte. We hebben op het eiland 3 dagen een auto gehuurd, omdat ik hier niet op een scooter durfte te rijden. Met de auto hebben we het hele eiland rondgereden. We hebben veel gezien, van heel veel grote beelden van het Boedisme tot geslachtsdelen van opa en oma, van een lekker strandje tot een heerlijk verkoelende mall. Uiteindelijk hebben we prima dagen gehad. Op zondag was er een markt voor het hotel, super leuk! Met heel veel eettentjes, dus hier hebben we lekker avond gegeten en heel veel van die heerlijke snuffeltentjes met souvenirs, kleding, sieraden etc. Ook zijn we naar een Muay Thai wedstrijd geweest, wat een ervaring. Gelukkig viel de schade mee haha!

Gisteren zijn we aangekomen op Ko Tao, wel ons eiland! Ben benieuwd de komende dagen, we hebben er in ieder geval heel veel zin in. Lekker weer met de scooter op pad.

Dan hebben we hier natuurlijk ook te maken met het Corona virus. Op de plekken waar wij nu zijn geweest valt het mee. Je ziet wel meer mensen met een mondkapje lopen en we houden het nieuws hier goed in de gaten. Ons plan was om na Bangkok naar Chiang Mai te gaan met de eerste klas slaaptrein. Helaas zat deze helemaal vol en omdat we drukke, kleine ruimtes willen vermijden was de tweede klas en het vliegtuig geen optie. In die zin beïnvloed het wel onze reis en bekijken we alle opties zorgvuldig. We gaan nu een paar dagen naar Kanchanaburi, wat eigenlijk ons eerste plan was. Verder staat de F1 in Vietnam op losse schroeven en houden we ook dat nauwlettend in de gaten. Het zal toch niet gebeuren dat dit straks niet doorgaat.... we duimen dus volop hier.

Veel liefs van Debbie

1. Jantine Wauters:
    5 februari 2020
    Volgens mij komen jullie meer in het ritme terecht van de locals. Ik merk het aan je schrijven. Jullie worden al minder omvergeblazen en gaan mee met the flow 💫helemaal leuk!
  2. Eddy van der Heiden:
    5 februari 2020
    Heel avontuurlijk als je niet altijd weet of het gaat zoals je gepland hebt. Jullie passen je makkelijk aan en zo moet je ook zijn, dan geniet je ook het meest. Ben benieuwd naar het verdere verloop en volg dit met veel aandacht!