Maleisië

14 januari 2020 - Pulau Pangkor, Maleisië

We verlaten Maleisië, maar voordat ik jullie meer vertel over onze route en dit land eerst het fijne nieuws. Ik voel me weer oké. Dit eiland heeft me weer tot rust gebracht. Ik denk echt dat Dubai, Singapore en Kuala Lumpur met de reisdagen er flink ingehakt hebben. Ik kan je vertellen dat wij in die 11 dagen letterlijk geen enkele stilte en rust hebben gehad. Alleen maar geluid om je heen van auto’s, mensen, treinen, airco’s enzovoort en dat is echt zwaar voor je lichaam heb ik gemerkt (zelfs bewezen door onderzoek). Maar op het eiland kwam ik tot rust. Het geluid van de ruisende zee, het geplons in het zwembad en de apen in jungle vind ik niet erg. We hebben wel een belangrijke les geleerd. Omdat bepaalde dingen op onze route liggen, betekent niet dat we dit ook “moeten” doen. We weten dat we niet van de drukte houden en dat dit dus ook niet “moet”. Vanaf nu volgen we ons gevoel en is dat 8 maanden op eilanden, dan is dat zo. Mooie lessen zo in de eerste maand. Maar nu verder met het verslag over Maleisië.

Op 5 januari zijn we een dag eerder vertrokken uit Singapore. Zoals jullie al eerder lazen was dit niet echt onze stad. Ik denk door ons gevoel, moeheid en de warmte waar we enorm aan moesten wennen dat we er te weinig uit gehaald hebben, maar het is nou eenmaal zo. We besloten om de bus te pakken naar Melakka. Deze stad in Maleisië is van 1641 tot 1824 in Nederlandse handen geweest en er zijn nog een aantal architectonische overblijfselen te zien.

De busrit duurden zo een drie uur en het was een voorspoedig ritje. Ook de grensovergang verliep prima en yes, we hebben weer een stempel erbij in ons paspoort.

Aangekomen in Melakka wilden we eerst wat eten, want we hadden behoorlijke trek. Op dat soort momenten is er altijd een fastfoodtent in de buurt en zo zaten we een paar minuten later bij de KFC. Gadverdamme, ook dat hebben we meteen afgesproken. Alleen bij hoge nood duiken we een fastfoodtent in. Na iets naar binnen te hebben gewerkt gingen we op zoek naar een taxi. Ook hier was het warm, liepen we met de zware tassen en dus waren we blij dat er aan de overkant een taxi stond, want er rijden er weinig daar kan ik je vertellen. Aangekomen bij de taxi vroeg de chauffeur waar we heen moesten. Eerst die tassen af, vertelden dat we eerst moesten pinnen en dus stond Mark op het punt te gaan lopen, terwijl ik het adres op mijn telefoon liet zien. Zegt die man ineens “Look behind you”. Torent daar toch een groot hotel voor ons uit en liet dat nu net ons hotel zijn. We hebben hartelijk gelachen met zijn allen. Dus hup, tassen weer op en een paar meter later stonden we in ons hotel. Na even bijgekomen te zijn, hebben we de taxi gepakt naar Dutch Square. De plek van de Nederlanders. Hier staat een kerk gebouwd met stenen uit Zeeland, het Stadhyus nagemaakt van het stadhuis uit Hoorn, een molen en koeien. Best leuk om te zien. Daarna zijn we door Jonckerstreet (klinkt Nederlands, is Engels) gaan wandelen waar op dat moment een avondmarkt was, ontzettend gezellig.

Nu we een langere tijd in Maleisië zouden blijven, wilde Mark een datakaartje kopen. Dus wij op zoek naar een 7-Eleven. Helaas konden we daar zonder paspoort geen kaartje kopen en dus besloten we terug te gaan naar ons hotel. Maar ja, zonder internet geen Google Maps en zonder Google Maps geen route en dus zijn we maar gewoon gaan lopen. Na een half uur lopen hadden we geen idee meer waar we waren en zijn we een hotel ingelopen om te vragen of ze een taxi konden bellen voor ons. Al snel kwam er een taxi aan en toen de chauffeur uitstapte en naar Mark keek, zei hij “I know you”. Was het de taxichauffeur die voor ons hotel stond eerder op de dag. En weer moesten we heel hard lachen. Nu mocht hij ons wel naar het hotel brengen, waar we toch uiteindelijk best ver van verwijderd waren. Onderweg  vertelde hij over de geschiedenis van Melakka en was het een heel leuk ritje. ’s Avonds hebben we heerlijk Aziatisch gegeten en de volgende dag hebben we de bus gepakt naar Kuala Lumpur.

Na een rit van 2 uur kwamen we aan op het busstation van KL. Daar hebben we de taxi gepakt naar onze AirBnb en hadden we al snel weer het gevoel van grote stad. We kwamen in een betonnen jungle terecht. Best een lekker ruim appartement, maar ook hier voelden we ons niet thuis. We hebben wel wat van KL gezien. Zo zijn we met het openbaar vervoer (bus, trein en monorail) naar de Batu Caves geweest en hebben we een hapje gegeten in Chinatown. Maar na een paar dagen hier hadden we ook alweer snel besloten dat we eerder weg zouden gaan. 2 dagen eerder stapten we op de bus naar Kuala Selangor. Hier zijn de vuurvliegjes en deze wilden we wel graag zien. Dus hebben we hier een hotelletje geboekt en zijn we ’s avonds met het bootje de rivier op gegaan en hebben we duizenden vuurvliegjes gezien. Best geinig. De volgende dag bracht een taxichauffeur ons naar het busstation om naar Lumut te gaan. Eenmaal bij het station aangekomen zei hij dat hij ons ook kon brengen naar Lumut. Aangezien er geen directe busverbinding was, hebben we dit aanbod aangenomen en bracht hij ons in twee en een half uur naar de Ferry in Lumut. Hier zijn we aan boord gegaan naar Pulau (betekent eiland) Pangkor.

Eindelijk een strand, de zee, de rust en een heerlijk zwembad. Hier waren we hard aan toe. De eerste dagen voelde ik me nog niet heel top, maar hoe langer we hier zaten hoe beter ik me begon te voelen. We hebben heerlijk rustig aan gedaan. Na het ontbijt was het eerst elke ochtend schooltijd. In de lobby of op het strand was het tijd voor rekenen, spelling, taal of iets anders. Het gaat hartstikke goed. Hier hebben we duidelijk een ritme in gevonden en de kinderen vinden deze structuur ook wel fijn. Ook tussendoor zijn we met leren bezig. Zo zaten we laatst aan tafel en kwamen we op woorden die je hetzelfde schrijft, maar een andere betekenis hebben. Meteen een lesje homoniemen gedaan. Op deze manier lesgeven is echt wel heel fijn en het voelt goed. Daarnaast hebben we veel bij het zwembad of op het strand gelegen. We hebben een middag een kano gehuurd en lekker over de zee gevaren naar de verlaten stranden, de mannen hebben gejetskied en we hadden een scooter voor een paar dagen gehuurd en hebben daar lekker het eiland mee rondgetoerd. Dat is echt heel leuk. Op het volgende eiland gaan we dit ook zeker weer doen.

Nu op de laatste dag op dit eiland heb ik weer energie en zin om door te gaan. Morgen vertrekken we weer richting Kuala Lumpur. We hebben bij het vliegveld een hotel geboekt, omdat we de volgende dag naar Phuket in Thailand vliegen om vervolgens door te gaan naar Ko Yao Noi. Een nog niet echt ontdekt eiland door het toerisme. We wilden eerst nog richting Penang, Langkawi en Ko Lipe, maar omdat we daar geen leuke hotels konden vinden hebben we een andere richting gekozen. En dat is het leuke van reizen zonder dingen vast te leggen, je bent vrij om te doen wat je wilt. Toch wel lekker.

Tot in Thailand, veel liefs Debbie

Ps. Bij video’s in reislogger staan ook de filmpjes die ik heb gemaakt van de landen tot nu toe (Oman, Dubai en Singapore, Maleisië deel 1)

1. Peter van Leeuwen:
    14 januari 2020
    Wel afzien hoor die foto's in bikini en zwembroek. Ik heb mij net uit mijn regenpak gewerkt.... Geniet er van!!
    Gr. Peter
  2. Roy en kim:
    14 januari 2020
    Fijn dat je weer goed in de reis zit. Gave foto’s!
  3. Eddy van der Heiden:
    15 januari 2020
    Goed te horen dat je weer goed in je vel zit. Je hebt gelijk en volg je gevoel, want het moet ook leuk blijven. Je hebt nu ervaren dat rust goed doet. Je komt ook uit een drukke situatie op school, gelijk weg en dan in drukke steden met veel lawaai. Logisch dat het te veel werd. Zo zie je maar dat je nog steeds leert en het ook belangrijk is je gevoel te volgen en daarop te vertrouwen. Veel plezier verder