Vietnam, op de motor en Hué

10 maart 2020 - Phú Vang, Vietnam

Op 3 maart vertrokken wij alweer na 5 dagen uit Cambodja. Wat een spijt hadden we. Als we hadden geweten dat het zo een fantastisch land was, waren we zeker langer gebleven. Helaas hadden we de tickets en visa al geregeld voor Vietnam, dus konden we onze plannen niet meer aanpassen. Toch niet altijd de vrijheid die je hoopt te hebben dus.

Met het vliegtuig vlogen we in 50 minuten van Siem Reap naar Da Nang. Al moet ik zeggen dat het nog even spannend was of we op tijd in het vliegtuig zouden zitten. We waren ruim op tijd op het vliegveld en het was heel rustig en dus deden wij ook alles op het gemakje. Toen we bij de handbagage controle kwamen werd onze tas eruit gepikt. Hier zat ons souvenir in uit Kanchanaburi, een lijstje met daarin een nagel van de dode spoorlijn. Ja.... en deze gingen ze dus echt niet doorlaten... We moesten terug naar de counter om aan het personeel van de vliegmaatschappij te vragen hoe we deze toch mee konden nemen. Dus Dani en Mick op een bankje neergezet met alle spullen en wij met paspoort en boardingcard terug naar de counter. Toch maar met een klein vaartje die kant op gegaan en bij de counter wisten ze ook niet zo goed wat ze hiermee aan moesten. Onze bagage was namelijk al ingecheckt en op weg naar het vliegtuig. Na enig denken was de oplossing om een stuk handbagage in te checken en dus moest ik weer terug naar de controle. Ik rennen door die gangen roepend naar de douaniers “just need a backpack and then I’m coming back”, tas gepakt bij de kids en weer terug rennen terwijl ik riep “I’ve got it, I’ve got it” met de rugtas in de lucht. Voor diegene die mij kennen weten dat ik niet sport en mijn conditie echt k*t is en ik kwam dus echt buiten adem aan bij de counter. Daar stopten we het lijstje in de tas, ingecheckt met een grote sticker “fragile” erop, de mensen daar enorm bedankt en toen konden we weer terugrennen, kapot was ik! Toen begon de tijd toch wel te dringen, maar omdat we honger hadden toch nog even snel langs de Burger King gegaan. We hebben hier het record zo snel mogelijk een hamburger eten verbroken (zonde van die $7,50 per hamburger) en uiteindelijk kwamen wij als laatste het vliegtuig in. Toch nog 5 minuten eerder dan gepland vertrok het vliegtuig en hadden wij er inmiddels een hele dag op zitten. Ppffff! Overigens was het vliegtuig maar voor de helft gevuld en hadden we alle ruimte, lekker hoor.

Om iets voor 17.00 uur landden we in Da Nang, hier moesten we ons visum nog ophalen en toen door met de taxi naar het hotel. Daar aangekomen hebben we pizza besteld en zijn we na een filmpje lekker gaan slapen. De dagen in Hoi An hebben we voornamelijk gevuld met schoolwerk, fietsen en zwemmen. We hebben Hoi An ontdekt en zeker het oude gedeelte is heel erg leuk. Kleine straatjes met leuke, mooie winkeltjes, heel veel leuke koffietentjes en heel veel lampionnen. Dit is zeker in de avonden heel gezellig. Je merkt wel dat het hier heel erg op toeristen is gericht en wat wij hier merken (anders dan in Thailand en Cambodja) is dat ze je hier echt bijna letterlijk aanvallen om hun spullen te verkopen of om je een restaurant in te krijgen. En dat vinden wij heel vervelend! De mensen ogen hier ook minder vriendelijk dan in de landen waar we tot nu toe geweest zijn. Ze komen nors over en kunnen soms heel onvriendelijk reageren. Ook in het verkeer komt het zo over, ook al bedoelen ze het zo niet. Ze toeteren hier bijvoorbeeld heel veel, dat is bedoeld als waarschuwing en heel normaal hier. Maar voor ons voelt het wat agressief, ook omdat het niet 1 toetertje is maar heel vaak of heel lang. Dit alles geeft ons niet het gevoel van dit land dat we hoopten te hebben.

Ondanks dat we nog niet ons plekje hebben gevonden, hebben we wel een aantal leuke dingen gedaan hier. Zo hebben we dus veel gefietst hier naar de stad om ‘s avonds lekker te eten of om naar het strand te gaan. We hebben een cooking class gedaan bij Tra Que Garden, wat heel erg leuk was. We gingen eerst naar de lokale markt om inkopen te doen en hebben we van onze gids wat Vietnamese woordjes en zinnen geleerd. Hierna gingen we naar de tuinen, waar we een rondleiding kregen en waar we in twee teams het spelletje deden “raad de kruiden”, uiteraard hebben Debbie en Dani dit gewonnen. Hierna mochten we ook meehelpen op het land. We hebben de grond losgemaakt, voorzien van mest en daarna de sla geplant. Na het harde werken kregen we een voetmassage en toen was het tijd om te gaan koken. We hebben 4 lokale gerechten gemaakt; fried springrolls, bananenbloemsalade, verse springrolls en rijstpannenkoeken. Ik kan je vertellen dat we echt vol zaten na dit alles. Maar wat een leuke ochtend hebben we gehad.

We zijn ook een ochtendje naar het kattencafe geweest. Een asiel en café in één. Hier hebben we lekker geknuffeld met de katten. Als het had gekund hadden we zo een stel meegenomen!

Verder hebben we elke middag lekker bij het zwembad gelegen. De temperatuur toen we aankwamen was prima te doen en we waren heel blij dat het iets minder warm was dan in Thailand en Cambodja. Maar de dagen erna werd het steeds warmer en nu is het zo een 32 graden wat aanvoelt als 38 graden.

Vandaag ben ik alleen met de kids naar het strand gereden. Mark voelt zich niet zo lekker (Corona??? Haha) Hopelijk is hij morgen weer opgeknapt, want dan gaan we met de Familyriders op de motor door naar Hué.

We hopen heel erg dat ons gevoel hier beter wordt, dat het virus niet doorslaat (nu weer een aantal gevallen in Vietnam) en dat alles door kan gaan zoals gepland. We zijn hier namelijk ruim vier weken en die willen we wel fijn afmaken!!!

Gisteren zijn we met Le Family Riders van Hoi An naar Hue gereden. Gelukkig voelde Mark zich weer op en top. We hebben echt een heel leuke dag gehad. We werden om half 9 met 2 motoren en een scooter voor Mark opgehaald. Dani en ik gingen achterop bij Hoi en Tan en Mark en Mick gingen samen op de scooter. Onze eerste stop was bij de Marble Mountains met prachtige grotten vol beelden en leuke tempels. Daar sloten ook Peggy en Martin bij ons aan. Met zijn allen reden we over de Hai Van Pass. Wat een prachtige weg door de bergen met heel mooie vergezichten. De volgende stop was onze lunchstop en toen onze buikjes volzaten reden we door naar de elephant spring. Hier was het tijd voor wat afkoeling, want wat was het warm met 38 graden. We hebben hier heerlijk gezwommen en gespeeld en vooral heel veel afgekoeld. De laatste stop was bij Fishing Village en toen was het nog een uurtje door naar Hue. We kwamen uiteindelijk rond 18.00 uur aan in ons hotel. Wel met houten reet en stijve benen. Door het virus is het overal rustig en dus ook hier. Hierdoor kregen we wel een gratis kamer upgrade, dat is dan wel weer fijn. Verder zijn we de enige gasten in het hotel. We zullen hier de komende dagen lekker bij het strand blijven met misschien een klein uitstapje naar de keizerlijke stad.

We zijn benieuwd hoe de komende weken gaan verlopen, of de gebieden wel open blijven en of de F1 wel doorgaat. Allemaal onzekerheden en dus gewoon maar afwachten. We maken er voorlopig gewoon het beste van.

Hierbij nog wat wist je datjes over onze reis:

Wist je dat:

- Onze top 3 van landen die we bezocht hebben op nummer 3 Thailand, op nummer 2 Oman en onze nummer 1 Cambodja is!

- Het Coronavirus nu toch wel een beetje roet in het eten begint te gooien (bepaalde delen van Vietnam zijn gesloten en de grote vraag is of de F1 wel doorgaat)

- We niets missen van thuis of Nederland

- We al 80 dagen op reis zijn

- Het met zijn vieren 24/7 op elkaars lip eigenlijk heel goed gaat

- De bedden in Vietnam een stuk zachter zijn

- En ook de massages

- Deb gestoken is op haar ooglid en deze nu heel dik is (gelukkig knijpt ze een oogje dicht 🤣)

- We een heel resort voor ons alleen hebben en dus ook het zwembad, het strand en het restaurant

- We voor het eerst achter op een motor hebben gereden

- We vandaag voor het eerst echt de gevolgen van het virus voelden, onze temperatuur werd bij het ontbijt namelijk opgemeten (allemaal rond de 37 graden, dus we mogen blijven)

- Dani af en toe klaar is met de reis en gewoon lekker naar huis wilt

- Het schoolwerk heel goed gaat en Mick inmiddels rekenwerk uit groep 6 maakt

- We blij zijn als we in Hanoi zijn, zodat we even lekker kunnen shoppen (bij de H&M ofzo)

- We onze plannen al een tijdje geleden aangepast hebben en jullie daarover later meer horen

- We tot nu toe 7 landen hebben bezocht

- Mick al heel goed Engels verstaat

Veel liefs Debbie

1. Silvia en Jan:
    10 maart 2020
    In 1 woord weer .....wauw.
    Wat maken jullie mooie dingen mee. En weer zulke mooie foto,s en een leuk reisverslag om te lezen
    Fijne tijd weer verder samen

Groeten Jan en silvia
  2. Jantine Wauters:
    10 maart 2020
    Wederom heerlijk om te lezen!