Ko Yao Noi

22 januari 2020 - Ko Yao Yai, Thailand

Na een fijn verblijf op Pulau Pangkor is het tijd om verder te gaan. We vertrekken ’s ochtends met de taxi en ferry naar het vaste land om vervolgens met de bus naar Kuala Lumpur te rijden. Een rit van 5 uur. We overnachten vlak bij het vliegveld, zodat we de volgende dag niet nog heel lang hoeven te reizen. We komen terecht bij een homestay, waar we Elly en Wouter ontmoeten. Een wat ouder echtpaar die onderweg is naar Nieuw-Zeeland. Onder het genot van een kopje thee raken we aan de praat over reizen. Zij hebben al veel gereisd en gezien en we krijgen dan ook veel tips en adviezen. We hebben een ontzettend leuke avond gehad met ze. De volgende dag vliegen we naar Phuket in Thailand. Ons oorspronkelijke plan was om vanaf Pangkor naar Penang te gaan en dan via Langkawi Thailand in te komen. Maar omdat we op deze eilanden weinig leuke verblijven zien, besluiten we het vliegtuig te pakken naar Phuket. Als we daar na een uurtje vliegen landen, halen we snel de tassen, pakken we een taxi en zijn we 10 minuten voordat de ferry vertrekt op de pier. Met de ferry varen we naar Ko Yao Noi. Ko Yao Noi betekent klein, lang eiland. Het is er prachtig. Er zijn nog maar weinig toeristen te vinden hier. Het eiland is puur, oprecht en exclusief met stille stranden en ongerepte jungle. Het voelt er relaxed aan en we weten zeker dat we hier makkelijk een week kunnen blijven.

We hebben een heerlijk en vrij luxe hotel. Dat hadden we ook wel verdiend vonden wij na onze opstartproblemen. Het is een kleinschalig hotel en niet eens volgeboekt. Het personeel is supervriendelijk, het is rustig met een fantastisch uitzicht. Omdat we hier ons zo fijn voelen, eten we bijna elke avond bij het hotel, vooraan de weg in het grasveld. Heerlijk in mijn muggenwerende kleding, zonder make-up en met bril. Dit zou ik in Nederland nou nooit doen haha. Dani en Mick vermaken zich met Tao, de hotelpoes. We spelen een potje kaarten en gaan daarna lekker naar de kamer om Netflix te kijken. Niks moet en alles mag, wat een fijn gevoel.

We hebben de afgelopen week een aantal keren een scooter gehuurd om daar heerlijk mee het eiland over te toeren. Van noord naar zuid en van west naar oost. We reden langs de prachtige kust, over het platteland, langs de vissershuisjes, door het stadje met 5 winkels en een 7 eleven en door de jungle. Deze rit door de jungle was wel wat avontuurlijker dan gedacht. Over hobbels en door kuilen, met rul zand en afgronden langs de weg. Niets voor mij dit, maar toch gedaan. Dit was ook de enige weg naar de big tree. Een hele grote boom op het eiland met een legende. De bevolking denkt dat hier in de boom de geest van een hele, mooie vrouw woont met heel lang haar en het verhaal gaat dat als iemand de boom omhakt, hij of zij zich in heel groot gevaar begeeft. Helaas na 16 kilometer rijden en 1 kilometer lopen, kwamen we erachter dat het laatste deel te dicht begroeid was om verder te lopen. De hele rit was dus voor niets. Stiekem was ik wel opgelucht toen we weer op de verharde wegen kwamen, zeker toen het ook al begon te schemeren. Achteraf was ik wel trots op mezelf, want ik ben namelijk met heel veel dingen echt een held op sokken.

We hebben ook een boottochtje gemaakt. Met een longtailboot hebben we de 5 islands tour gedaan. Wat is de natuur toch prachtig. Uitstekende rotsformaties, kliffen, grotten en witte zandstranden. Normaal zie je dit alleen op plaatjes voorbij komen en nu mochten we er zelf varen. Bij 1 eiland konden we aapjes voeren, bij een ander eiland hebben we geluncht en weer bij een ander gesnorkeld. We hebben vissen in alle kleuren gezien, Mick heeft eindelijk Nemo gespot en ook het koraal heeft hier nog prachtige kleuren. Dit had ik nog nooit ergens anders gezien. Wij zijn dol op boottochtjes en we hebben dan ook een heerlijke dag gehad.

Verder hebben we hier veel gezwommen, lekker gerelaxt, veel gelezen en natuurlijk elke dag school gedaan. Dat is wel fijn met een vast plekje. Om 8 uur worden we wakker, dan gaan we eerst lekker ontbijten en daarna zijn we zeker 2 uur bezig met school. Verder zijn Dani en Mick elke dag bij de rotsen te vinden om krabben te zoeken, dit kan omdat het in de ochtend en middag eb is.

En als je dan de vraag krijgt “mama, wat is eb?” dan zitten we vervolgens naar een aflevering van het klokhuis te kijken over eb en vloed. Die kinderen leren nog eens wat 😉

Morgen gaan we weer door, dan vertrekken we naar Railey Beach om zo verder Thailand in te gaan richting het noorden. Omdat het hier hoogseizoen is, hebben we toch al veel hotels vastgelegd. Een hele leuke route ligt in het verschiet, totdat we op 28 februari aankomen in Cambodja. Daarna zien we wel weer verder. We zullen dit eiland niet snel vergeten, het heeft een plekje in ons hart. Dag Ko Yao Noi!

Veel liefs Debbie

1. Kim en Roy:
    22 januari 2020
    Leuk verhaal weer Deb... fijn dat het zo heerlijk ontspannen is nu😘
  2. Simon en Patricia:
    22 januari 2020
    Wat klinkt dit als een heerlijke plek! Het ziet er prachtig uit. Benieuwd naar jullie volgende avontuur 😘
  3. Nadine:
    Klinkt heerlijk! Geniet!
  4. Bas:
    22 januari 2020
    Weer leuk om te lezen! Geniet ervan!
  5. Jantine Wauters:
    22 januari 2020
    Wat schrijf je ‘gemakkelijk’ Deb! Heerlijk te lezen. Blij dat je je weer beter voelt ❤️
  6. Sandra:
    28 januari 2020
    Super leuk om ' mee te reizen' !